sunnuntai 28. marraskuuta 2010

Panama City

Su 28.11
Lensimme puolen päivän aikaan suoraan Bocas del Torosta Panama Cityyn. Kone on pienehkö potkurikone, jonne ei saanut viedä kuin 13 kiloa tavaraa. Omat rinkkamme menivät näihin lukuihin mukavasti, mutta liiemmin matkamuistoja ei ole kehdannut painorajojen takia ostella.
Kotkat kaupungin yllä

Panama Cityn kentältä otimme taksin suoraan Hotelli Milaniin, joka oli majapaikkamme seuraavan parin yön ajan. Veimme tavaramme sisään ja lähdimme samoin tein etsimään illallista. Kaupunki vaikutti hiljaiselta. Löysimme pienen kävelylenkin jälkeen ravintolan, joka vaikutti mukavalta. Kyseessä taisi olla paikallinen Rosso, sillä palveluhenkilökunnan asenne oli ainakin yhtä huono. Ei paljon asiakkaat kiinnostaneet. Söimme kuitenkin tilaamamme safkat ja säädimme vielä laskun kanssa, joka ei ollut tilauksemme mukainen. Ruoka oli ok, muuten aika huono paikkavalinta.
Lähdimme kiertämään rantaa ja katselimme useita kymmeniä keskeneräisiä pilvenpiirtäjiä, jotka olivat aivan New Yorkin tasoa. Osa valmistuvista oli moderdeja kiertyviä taloja tai muuten arkkitehtuurillisesti hienoja. Päivä oli tukahduttavan kuuma. 30 astetta ja todella kostea ilma tekivät kävelemisestä tuskaista ja pysähtelimmekin varjoon ottamaan nestettä. Onneksi suurien pilvenpiirtäjien väleistä löytyy paljon varjoa.
Panama City bay
Illalla lähdimme vielä etsimään väkeä Lonely Planetin vinkkien avulla. Muuten täysin kuolleen keskustan keskeltä löytyikin mukava ravintolakatu Calle Uruguay, jossa piti olla lähialueen parasta iltaelämää.  Kävimme syömässä nachoja ja pirtelöä, sekä tietysti nauttimassa pullolliset paikallista Balboaa. Hipsimme ennen yökerhojen aukeamista takaisin hotellille. Yritimme kulkea mahdollisimman suuria katuja, joissa oli eniten liikennettä. Hämäriä kujia on Panama Cityssä syytä vältellä, sillä osalla alueista on huono maine, ja turistien on syytä pysytellä keskusta-alueella. Meidän hotelli oli suhteellisen lähellä keskustaa, ja kävelymatkaa takaisin oli noin 1km.