torstai 25. marraskuuta 2010

Bocas del Toro

To 25.11: Bocas del Toro
Olimme varanneet snorkkelointikiertoajelun täksi päiväksi, mutta emme olleet muistaneet siirtää kelloja Panaman aikaan Costa Ricasta siirryttäessä. Olimme siis tunnin myöhässä, amatöörivirhe. Huomasimme tämän vasta aamiaispöydässä, jolloin oli jo liian myöhäistä lähteä. Söimme aamiaiset rauhassa ja menimme sen jälkeen pahoittelemaan tapahtunutta ja onnistuimme pääsemään seuraavan päivän kierrokselle. Täksi päiväksi oli kuitenkin keksittävä tekemistä.
Päätimme ottaa vesitaksin viereiselle saarelle, ja tutustua sen saloihin.
Bastimentos kylä
Saavuimme Bastimentokseen, josta oli tarkoitus kulkea pohjoiselle Wizzard Beachille. Mitään varsinaista tietä ei kuitenkaan ollut. Polku kuitenkin. Se oli ihan hyvin kuljettavissa vaikka olimme rantakuteissa. Polku kulki Bastimentoksen kylän laitamien ohi ja sinne saapuessamme huomasimme kyltit, jossa kehotettiin olemaan kuljettamatta mitään arvokasta ainakaan iltaisin ja raportoimaan epäilyttävät toiminnot paikallispoliisille.Mitään ihmeellistä ei reitillä kuitenkaan näkynyt.
Wizardille päästyämme saimme pienen sadekuuron niskaamme, mutta kuumana päivänä tuo ei juuri häirinnyt. Pilvet väistyivät ja ranta pääsi oikeuksiinsa.

Wizzard Beach
Polku viidakkoon
Jatkoimme uimisen jälkeen matkaa kohti Red Frog Beachiä. Rannalle olisi varmaan mennyt jostain muualta parempikin reitti, mutta me seurasimme rantaviivaa, sillä tiesimme Red Frogin löytyvän muutaman kilometrin päästä edestä. Rannan mukainen polku pieneni ja pieneni. Loppujen lopuksi se muuttui hevospoluksi, joka suuntasi viidakon halki mutaisessa ja vaikeakulkuisessa maastossa. Olimme edelleen liikkeellä rantakamoissa ja sandaalit eivät todellakaan ole mitkään vaelluskengät. Ties mitä käärmeitä ja liskoja polku oli pullollaan. Yhtään ei kuitenkaan näkynyt, vaikka polun reunoilla aina välillä jotain rapsahtikin. Välillä upposimme nilkkoja myöten mutaan, toisinaan mäet olivat liukkaita. Meinasi itku tulla ennen kuin pääsimme rannalle. Löysin sentään yhden näistä harvinaisista punaisista myrkkysammakoista. JEAH. Näitä harvinaisuuksia ei välttämättä enää montaa vuotta rannoilla nähdä, sillä Red Frog alue on kovan rakentamisen keskellä. Porvarit haluavat päästä golffaamaan täällä viidakkosaarella, joten hienostohotellialue valtaa jo suuren osan saaresta. Paikalliset ovat syystäkin näreissään.
The Red Frog

Onneksi selvisimme selvin nahoin viidakosta ja pääsimme turistien täyttämälle rannalle. Turistit olivat tulleet rannalle toisesta satamasta. Seikkailimme rannalla muutaman tunnin, sillä olimme sopineet vesitaksin tulevan hakemaan meidät täältä Red Frogin satamasta.
Paikalliset keräsivät turisteilta rahaa näyttämällä punaisia sammakoita

Illalla kokkasimme spagetti bologneset Palmyran hyvin varustetussa keittiössä ja tutustuimme hieman muihin vieraisiin ja emäntäämme.