tiistai 4. joulukuuta 2012

Phuket - Bangtao Beach

Ti 4.12 Phuket - Bangtao Beach
Bangtao rannan maisemat ja Eeva
Tiistai oli Eevan päivä, sillä porukat olivat varanneet keskiviikolle melontaretken James Bond saarelle. Eeva sai siis tänään päättää mitä on kuvioissa. Suuntasimme aamupäivästä kohti Bangtao rantaa, joka oli hotelliltamme päinvastaisessa suunnassa kuin Surin. Itse asiassa ranta näkyi terassiltamme. Matkaa ei ollut pitkälti, mutta aamupäivän aurinko paistoi niin kuumasti, että käännyimme melkein Einin kanssa takaisin, koska Islalle ei meinannut varjoa löytyä. Jatkoimme kuitenkin matkaa pienen mielipidekonfliktin jälkeen. Otimme kolme aurinkotuolia pitkien neuvottelujen jälkeen. Tuolit myydään aina päiväksi, mutta ei meidän ollut tarkoitus viipyä muutamaa tuntia pidempään.
Bangtao on rantana pitkä ja kaunis. Ei juuri ollenkaan aallokkoa. Täältä löytyy omaa tilaa myös rantapyyhkeillä makailuun, mutta sitten saa kävellä pari ekaa kilometriä ohi pitkähäntäveneiden sekä rantahotellien. Hiekkaa riittää arviolta 3-4 km. Rannan kaukaisessa kärjessä on luksushotelleja, sekä kalliita yksityisasuntoja. Tosin niitä on myös Surinin reunoilla. Bangtaon tunnelma on kuitenkin maanläheisempi ja kylämäisempi verrattuna klubirantanaapuriinsa. Eräs rannan venemiehistä tarjoutui kuljettelemaan meitä pitkähäntäveneellä. Olimme kyselleet hintoja jo aiemmin, joten tiesimme suunnilleen millä hinnoilla liikutaan. Lupasimme palata asiaan iltapäivällä, kunhan muksu on ottanut päiväunet.
Terassilta näkyi komeita hotelleja sekä siivu rantaa sekä palmuja

Iltapäivästä lähdimme Einin ja Islan kanssa syömään Bangtaon rantaravintolaan. Muu väki lupasi tulla perässä, sillä he olivat vasta saapuneet rannalta hetkeä ennen Islan heräämistä. Kävimme tunnelmallisessa puurakenteisessa ravintolassa, joka ilmeni olevan rakennettu tsunami vapaaehtoisten voimin. Söin massaman currya. Paras thairuoka tähän mennessä. Tulinen kermainen keitto, jossa oli kanaa, sipulia, perunaa sekä lisukkeena riisiä sekaan sotkettavaksi. Maistuu noin 100 kertaa paremmalta kuin näistä aineksista uskoisi.
Iltapäiväruoan jälkeen lähdimme rannalle etsimään pitkähäntävene kaveria. Vene oli poissa rannasta, joten päätimme suunnata ns. piensatama alueelle jossa oli useita veneitä. Sieltä meille jo vilkuteltiinkin, että tulkaa kyytiin. En kyllä tunnistanut että kyseessä oli kuin olikin sama kaveri, joka meille oli päivällä jutellut. Hän oli kuulemma käynyt meitä etsimässä rannalta jo pari tuntia aiemmin. Lähdimme matkaan, kun hinnatkin oli jo ennalta neuvoteltu. Me kuusi, kuljettajamme sekä hänen poikansa.
Eini ja snorkkelointipaikka

Aluksi suuntasimme muutaman kilometrin päässä olevalle kivikolle, jossa oli hyvä snorklauspaikka. Olimme iskän kanssa ottaneet uimalasit mukaan, jotta näkisi edes jotain. Kuljettajamme kaivoi kumminkin laatikostaan snorkkeleita sekä räpylöitä. Jos mahtui, niin sai ottaa. Kaupan päälle. Mahtava homma. Kamat niskaan ja uinnille. Kuljettajalla oli myös jotain kalanruokaleipää, mitä hän tarjoili heiteltäväksi niille jotka jäivät veneeseen. Kävimme sukellusporukalla snorklaamassa. Eeva ei uskaltanut, kun hän näki paljonko kaloja hyökkäsi leivänmurujen kimppuun. Satoja kymmensenttisiä kaloja kuhisi pinnassa heti murujen lennettyä. Kaloja oli todella paljon paikoittain. Koralleissa (kuolleissa) ei ollut näkemistä Similanin jälkeen, mutta kalaparvissa oli. Sukeltelu oli mukavaa näin omilla keuhkoillakin. Snorkkeloinnin jälkeen kävimme katsomassa Banana rannan. Vain venepääsyinen ranta olisi hieno paikka viettää päivä. Valitettavasti meillä ei aika riittänyt moiseen ja muksun kanssa siinä olisi muutenkin tekemistä. Aurinko alkoi laskea ja tarjoili meille kauniin kultaisen hetken Phuketissa veneestä käsin.