torstai 2. joulukuuta 2010

Florida Keys

To 2.12

Torstaina otimme auton vuokralle ja lähdimme katsastamaan Floridan eteläkärkeä, jota meille oli suositeltu. Saimme pirssiksi uudenkarhean Ford Focus 2010 mallin, jolla ei liiemmin oltu ajeltu. Lähdimme matkaan kohti etelää kymmenen aikoihin, jotta kerkeäisimme vielä valoisalla aloittaa paluumatkan Miamiin.
Miamin keskustasta poistuttaessa lähiöalue jatkui ja jatkui. Ajoimme kolmekaistaista ykköstietä etelään tunnin verran. Autoja tuntui riittävän aina kolmen kaistan täydeltä. Nopeampi reitti olisi ollut moottoritien kautta, mutta olimme päättäneet katsella maisemia. Parin tunnin ajomatkan jälkeen ohitimme Evergladesiin vievän risteyksen ja saavuimme Floridan niemimaan eteläkärkeen. Saaristoon jatkavalla tiellä varoiteltiin tietä ylittävistä alligaattoreista. Emme kyllä moisia nähneet.

Ajoimme vielä noin tunnin verran pitkin saaristotietä ohi pienempien ja suurempien saarien. Piipahdimme paikallisessa ravintolassa lounaalla. Lounaalla katselimme kartasta mihin oikeastaan haluaisimme mennä. Saaristo ei ollut maisemiltaan vastannut täysin odotuksia, sillä joka ranta tuntui olevan täyteen rakennettu hotelleja, hostelleja ja loma-asuntoja. Paljon hienompia rantamaisemia oli jo tullut tälle reissulle niin paljon, että alueen hehkutus tuntui typerältä.
7 mile bridge
Päätimme lähteä katsastamaan läheisen Bahia Hondan kansallispuiston. Puistoalue oli kaunis, muttei kyllä vetänyt vertoja reissun aikaisemmille rannoille saati puistoalueille. Perus jenkkipuisto, jossa joka paikkaan pääsi autolla. Miamin kylmentynyt sää oli aiheuttanut minulle pientä nuhaa, mutta kävin silti uimassa, kun kerta tänne asti oli tultu.
Pienet voimatorkut rantsussa
Bahia Hondan puiston maisemia
Eini auringonlaskua odottelemassa
Ennen paluumatkaa ihailimme vielä auringonlaskua ja otimme muutamia valokuvia. Matka Miamiin sujui rauhallisesti, emmekä ajaneet kuin kerran muutaman mailin harhaan. Kävimme matkalla vielä ostoskeskuksessa ostelemassa tuliaisia ja vaatteita, kun kerta auto oli alla. Ostoskeskuksiinhan ei perinteisesti autotta ole juurikaan asiaa. Ruokakauppakin löytyi pitkähkön etsinnän seurauksena.
Illan tullen esiin tuli toisenlainen kaunis maailma

Illan pimetessä Miamin keskustassa ajaminen osoittautui elämykseksi, joka oli kuin elokuvasta. Toinen toistaan korkeammat pilvenpiirtäjät, valotaulut ja ohi kiihdyttelevät loistoautot saivat aikaan elokuvamaisen tunteen. Täällä voisi mielellään ajella kylärallia joku toinenkin kerta.